امروز حکمرانی نه ابزار پیشرفت بلکه خود پیشرفت است

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در گذشته می گفتند حکمرانی ابزار پیشرفت است ولی اکنون حکمرانی خود پیشرفت است؛ یعنی اگر شما به ساختار هماهنگ اجتماعی برسید پیشرفت کرده اید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شامگاه یکشنبه 22 مهرماه در اولین نشست حکمرانی پاسخگویی، که به همت هسته حمکرانی پژوهشگاه و با همکاری مرکز ملی پاسخگویی و اداره کل مطالعات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه حکمرانی اساساً در معنایی که به کار می بریم به معنای حکومت نیست و حتی ملازم با حکومت نیست، گفت: گاهی از حکمرانی هایی صحبت می کنیم که دولت آنجا حضور و نقشی ندارد و گاهی بحث حکمرانی علیه یک دولت می تواند باشد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تعاریف متعدد حکمرانی ادامه داد: حکمرانی عبارت است از راهبری، جهت دهی، قاعده گذاری، راهنمایی و طراحی زمین بازی برای اقامه آن چیزی که مدنظر است، می خواهد اقامه لیبرالیسم یا اقامه اسلام باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم اشتباه نکنیم باید موضوع حکمرانی، نه مسائل حکمرانی که ذیل موضوع حکمرانی است را بحث کنیم، موضوع حکمرانی عبارت است از ساختار هماهنگی اجتماعی برای حل مسائل پیچیده و جنس حکمرانی از جنس هماهنگی و هم افزایی است و برای این منظور در حکمرانی بحث نوع نظم و فرایند خیلی مهم است.

لک زایی در خصوص رابطه حکمرانی و پیشرفت اظهار کرد: اگرچه در گذشته می گفتند حکمرانی ابزار پیشرفت است ولی اکنون حکمرانی خود پیشرفت است؛ یعنی اگر شما به ساختار هماهنگی اجتماعی برسید پیشرفت کرده اید برای اینکه می توانید وضع موجود و وضع مطلوب مقدور را تعریف و بعد برنامه ریزی کنید چگونه از وضع موجود به وضع مطلوب برسید، براین اساس اصطلاحاً شما به فناوری نرم رسیده اید، فناوری نرم این است که این حرفی که زده شده چگونه اقامه، اجرا و پیاده شود.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی هدف از حکمرانی اسلامی را اقامه دین دانست و افزود: اگر در تبیین دین دچار ایراد بودیم در اقامه دین نیز دچار ایراد خواهیم شد و نمی توانیم اقامه دین کنیم، چون اقامه مرتبه بعد از نقشه است و نقشه باید کامل و بعد اجرا شود و هر معمار و مهندسی نمی تواند نقشه را پیاده کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت اقامه دین در نگاه امام خمینی(ره) اذعان کرد: تمام آثار امام خمینی(ره) متمرکز بر اقامه دین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظریه فارابی در خصوص سطوح دین بیان کرد: دین دارای دو بخش آراء و افعال است، بخش آراء در دو سطح نظری که به هست ها و نیست ها و در سطح فکری شامل حوزه باید ها و نباید ها می شود، که این دو سطح، در خصوص تبلیغ و تبیین دین است. همچنین در بخش افعال، دو سطح فضایل خلقی و فضائل عملی را شامل می شود که این دو سطح مربوط به اقامه دین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون ارتقای رویکرد مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سطح حکمرانی گفت: بحث حکمرانی می تواند یک فضای ارتقای راهبردی را برای مرکز ملی ما باز کند، اگر مرکز ملی بخواهد یک ارتقای راهبردی داشته و وارد فضای حکمرانی شود، می بایست علاوه بر پاسخ به پرسش های سطح یک و دو حوزه دین، وارد پاسخ به پرسش های مربوط به حوزه سطح سه و چهار یعنی سطح اقامه دین هم بشود، مخصوصاً پرسش هایی که به حکمرانی مربوط بوده و مسائل بغرنج و پیچیده ای است و ابعاد مختلفی را شامل می شود و باید به سمت میز ها یا گروه هایی برود که متخصصان رشته های مختلف دور هم جمع بشوند. به عنوان مثال اگر مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارتخانه‏ ای‏ سوال کرد که می خواهم نظام دین را پیاده کنم و مثلاً نظام بهداشت و سلامت را چگونه اقامه کنم؟ پرسش هایی راهبردی در این سطح پاسخ داده خواهد شد که البته رویکردی ملی دارد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محمد پورنوروز، رئیس اداره برنامه ریزی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان نگاه مسئله محوری در دفتر تبلیغات اسلامی و ارتقای این رویکرد به امتداد مسئله محوری در چرخه حکمرانی گفت: یکی از مصوبات هسته حکمرانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امتداد مسئله محوری در چرخه حکمرانی در موضوع پاسخگویی دینی است که بناست بعد از نظریه پردازی، به صورت میدانی در موضوع حکمرانی پاسخگویی دینی یک امتداد اجتماعی پیدا کند.

انتهای پیام

نظرات

captcha